De eerste Apennijnige klim - Reisverslag uit Umbertide, Italië van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu De eerste Apennijnige klim - Reisverslag uit Umbertide, Italië van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu

De eerste Apennijnige klim

Door: Sulla

Blijf op de hoogte en volg Dyon

28 September 2018 | Italië, Umbertide

Zoals in het verslag van gisteren al aangegeven stond zouden we bij onze hosteleigenaar eten omdat we gesignaleerd hadden dat hij vers deeg aan het draaien was. Toen we de menukaart kregen bleek dat niet voor pasta maar voor Pizza te zijn. De zaak zat ook vol met gasten die allemaal aan deze lekkernij zaten. Teleurgesteld? Helemaal niet. Onze gastheer bleek een van de beste pizza bakkers van Italië te zijn, onderscheiden door de Associazione Pizzerie Italiana! Zelden hebben we zo’n lekkere pizza op! En....de totaalrekening inclusief dranken bedroeg nog geen € 50! De kamers en douches waren overigens ook prima.
Vanochtend voor 8 uur vertrokken we om de eerste heuvels van de Apennijnen te gaan beklimmen. En weer was het droog, in de ochtend fris maar vanaf een uur of 10 warm tot zeer warm in de middag. Nadat we de stad uitgereden waren vervolgden we onze route over 9.2 kilometer onverhard pad met soms zeer slechte stukjes. Overigens lag dit pad wel verscholen tussen prachtige natuur. Omdat dit zo hele stukken zou blijven besloot onze ploegleider om het ‘asfalt alternatief’ te nemen. Voor Ponte Verúcchio begon het klimmen en trapten we via Pietracuta, Ponte S. Maria Maddalena, Novaféltria en vele andere kleine gehuchten naar Valico di Viamággio. Tot hier was het 40 kilometer klimmen naar een hoogte van 935 meter (Tonny zegt 1050 meter - stond op een bord!). Zoals jullie ondertussen weten volgt na het klimmen de beloning en ook vandaag was dit weer het geval. Een afdaling van 17 kilometer met 4-6%. De hoogst behaalde snelheid was 45 km/uur.
En dan zit je na de afdaling in Sansepolcro aan de Fanta en dan hoor je dat je nog 40 kilometer voor de boeg hebt! Dit terwijl er al 90 op de teller staan! Ploegleider Franck kan soms bikkelhard zijn! Dat heeft hij geleerd op het internaat bij de fraters, naar eigen zeggen! Overigens 40 kilometer over erg slecht (teer)pad.
Via Città di Castello, San Secondo, Trestina, Montecastelli reden we rond 17:45 uur Umbértide binnen waar wederom een mooie slaapplaats gevonden is. Een kleine 10 uur op de fiets gezeten vandaag! Tijdens onze fietstocht naar Santiago de Compostello dronken we bij aankomst een verfrissende Raddler. Deze traditie hebben deze tocht voortgezet en tot op heden kregen we dit steeds netjes geserveerd. Sinds gisteren geeft Franck les aan horeca ondernemers in het maken van een Raddler. Vandaag stond hij zels achter de tap van Bar Mary, de eigenaresse is een hoogblonde en leergierige dame. Een zware tocht vandaag maar er was geen keuze. We moeten zondag in Rome zijn. Morgen de volgende klim over de Apennijnen. Nog 200 kilometer te gaan. En voor iedereen die vrij is: prettig weekend!

• 28 September 2018 - 16:11

Helma Van Beijsterveldt:

Veel sterkte met de klimmetjes nog. Dat moet gaan lukken met al die kilometers in jullie benen!

• 28 September 2018 - 17:10

Lieke :

Nog 200km succes mannen Op naar Rome

• 28 September 2018 - 18:07

Will:

Succes voor de laatste 200 km!

• 28 September 2018 - 18:34

Marjan:

Hoi mannen, het einde is in zicht!!! Nog even op de tandjes - trappers bijten !!!
    Jullie doen het super!!!! Rome zij komen er aan!!!!!

• 28 September 2018 - 18:38

Ans :

Mannen jullie zijn TOPPERS, wel gemist op Culinair, maar dat is volgend jaar weer, er zullen niet veel mannen jullie na doen. Xxxx

• 29 September 2018 - 06:00

Hans:

Suc6, gaat goed! Geniet er nog ffvan.

• 29 September 2018 - 06:17

Peter Pijnenburg:

He mannen,

Heel veel succes voor de laatste kilometers. Knap gedaan.

Tags: P